vrijdag 11 maart 2011

Inburgering deel 2

Met een lokaal rijbewijs hoor je er pas echt bij. Dankzij Ploy's vlotte babbel had ik in een paar dagen een gloedjenieuw Thais rijbewijs. Medische keuring 75 eurocent, administratiekosten 5,12 euro, hoesje 13 cent, en Jelle mag legaal de weg op voor 6 euro. Het theoretische gedeelte mocht ik overslaan, omdat ik toch geen Thais versta. Het praktische gedeelte ook. Da's makkelijk.

Wel moest ik net als iedereen nog wat simpele fysieke testjes doen, bestaande uit het herkennen van de stoplichtkleuren vanuit je ooghoeken, het inschatten van afstand en het meten van voldoende reactiesnelheid. Daarvoor hebben ze een apparaat waar gas- en rempedalen aan verbonden zijn. Je moet gas geven en dan, als de snelheid de 75 nadert, op tijd remmen.
Rood licht en gepiep is fout.
Dan gewoon opnieuw proberen, net zolang tot je het goed doet. Vervolgens een foto maken en met een fonkelend kaartje de deur van het Provincial Land Transport Office uitwandelen.


En dan nog zonder schade het terrein afrijden. Zo het linkse verkeer in, met een Honda Civic automaat.
Ook daarin ben ik geslaagd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten