dinsdag 29 oktober 2013

Haagse Buf 2.0

Nog zo'n project waar ik mee bezig ben nu ik er de tijd voor heb als pensionado: de revival van de piraat Radio Centraal FM kanaaltje 25 uit Den Haag (begonnen op 94.5 MHz). Sinds enige tijd heb ik wat links rechts op dit blog staan naar dit radiostation dat al een paar jaar geheel legaal met een internet stream uitzendt. De nostalgie van de Haagse seventies and eighties herleeft weer, zo vlak voor het 40-jarig bestaan in februari 2014. Niet dat ze continu uitgezonden hebben, maar de geest is levend gebleven en de grondlegger Rob Candy gaat er vol enthousiasme tegenaan.


De reden dat ik er nu over begin, is dat ze me opgestookt hebben om weer programma's te maken in de bekende Buf-stijl. OK, graag gedaan. Vanmiddag is mijn eerste halfuurtje uitgezonden. Toch een soort van mijlpaal, die ik hier even wil memoreren. Niet dat ik hiermee de wereld ga veroveren, want feit is dat er slechts een handjevol mensen tegelijk luistert. Maar wat wil je tegenwoordig, nu iedereen uit tienduizenden streams kan kiezen...  Campagne voeren, aparte content bieden en volhouden.

Dit was de aankondiging op Facebook:


En dit is de Buf "studio" anno 2013:


Technische gegevens: Behringer Xenyx QX1002USB mixer met microfooncompressie en een gaaf chorus/reverb effect ingebouwd, draadloze (VHF) karaoke microfoon van Dao, en twee laptops.
Verder de airco op 27°C   en het biertje op 0°C met ijsblokjes.


Totaal niet vergelijkbaar met vroegâh. Toen moest ik met de fiets of de auto eerst naar het uitzend-adres om de tape en de papierpost op te halen, vervolgens naar de opname-studio, en daarna weer met de nieuwe tape naar het uitzend-adres. Anno 2013 gaat dat mooi met muisklikjes: mp3-tje via file-transfer opsturen en ze prikken het gelijk in de stream.
De playlist ziet er dan zo uit: ➤

Op Shoutcast staat de enige echte Radio Centraal Den Haag ergens tussen de andere Centrales van deze wereld. Het is even zoeken naar de stream met de "Oldies", want de verschillende studio's gebruiken niet altijd dezelfde naam, maar je ziet daar wel gelijk het aantal luisteraars...

 Klik hier voor de lijst van alle Centraal stations

Er zijn meer ex-piraten die op internet aan een tweede leven beginnen.
Dan krijg je weliswaar geen telecom-trollen achter je aan, 
maar daarvoor des te meer copyright-trollen...

 Haagse Buf 2.0

Geen opmerkingen:

Een reactie posten