maandag 21 november 2011

Satelliet TV

Als je op zondag naar een satelliet-tv-bedrijf belt of je die middag nog een complete installatie kunt krijgen, wat is dan het antwoord:
  • in Nederland?  tuuuut,   tuuuut,   Welkom bij ... , onze openingstijden zijn ...
  • in Thailand?     OK mevrouwtje, we komen er zo aan, om half vijf ...
We hadden al een hele tijd over satelliet-tv gedacht, mede om meer service te bieden aan de Rooms for Rent.   Ik had hiervoor expres een steunpilaar van het voormalige dak laten staan.


Nu de politieke spanning in Thailand oploopt, kreeg Ploy meer behoefte om naast de staatstelevisie (met zijn 6-kanaals monopolie in de ether) ook andere meningen te kunnen volgen. De satelliet met het grootste gratis pakket biedt mij bovendien BVN uit Nederland en Vlaanderen - da's ook staatstelevisie, maar ja, ik heb diverse alternatieven op internet. En het lijkt me leuk om eens te kijken naar tv uit Vietnam, Cambodja, Myanmar en Laos. Helaas zit Ploy's favoriete zender niet op diezelfde satelliet, maar voor een kleine meerprijs hebben de mannetjes haar zender erbij geschakeld. Voor eenmalig 75 euro en 3 biertjes zijn we nu voorzien, en als we bellen voor de uitbreiding naar 12 ontvangers in alle kamers hier, dan staan ze binnen een uur voor de deur.


Het is een joekel van ruim 1.50 meter, van fijn gaas, zodat de wind er niet veel vat op heeft. Afijn, eerst maar eens zien hoe die constructie in de loop der tijd (regenseizoen) de elementen gaat trotseren.   Achter het woonhuis zie je trouwens Tik, die bezig is met de stalen dakspanten voor de Rooms for Rent.

Als techneut had ik al rondgekeken naar de soorten schotels die overal op de daken staan, en ik verwachtte twee schotels te krijgen - een grote en een kleine (voor Ploy's kanaal).   Dat viel reuze mee, want de mannetjes hadden een mooie technische truc om toch twee satellieten in één schotel te vangen.


Die truc is 2 LNB's met een DiSEqC switch, omdat ze niet te ver uit elkaar staan, namelijk Thaicom 5 op 78.5°E (C-band),   en NSS 6 op 95.0°E (Ku-band).   Er zit veel commercieel gekakel en saaie praatmeuk op die 200 kanalen, maar ik denk dat er wel pareltjes tussen zullen zitten. Ook radio.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten