zondag 28 augustus 2016

Echte vogelverschrikkers

Vorig weekend hebben we een nachtje doorgebracht in de provincie Phetchaburi, in motel Country Home te Cha-Am.   Een goed gekozen naam, want 't is gelegen temidden van rijstvelden en kokosbomen  (ik mag geen "palmen" zeggen van Dao, want dat zijn compleet andere bomen!).


Puur natuur om je heen, plus een park waar je kunt paintballen, boogschieten en crossen met ATV's (All Terrain Vehicles). Daar hadden we geen last van, maar wat me wel opviel was dat er regelmatig los vuurwerk afgestoken werd - behoorlijke donderslagen. Ik ging eens buiten kijken en wat ik daar zag, zal u verbazen...




Geen terroristen maar LEVENDE VOGELVERSCHRIKKERS!   Wat wil het geval: eind augustus is de tijd dat de rijst bijna volgroeid is. Dat vinden de vogels ook een lekker hapje, dus nu zijn de rijstboeren met man en vrouw bezig om die opvreters te verjagen.

Ze knallen er niet alleen op los (zoals op Schiphol gedaan wordt), maar ze tuffen ook op hun brommer tussen de velden door om met hoesten en boegeroep de vogels te verschrikken. Als ze de handen vrij hebben, timmeren ze op ijzeren platen en balken.



Deze dame wilde wel even haar gereedschap laten zien.


Ik snap die vogels ook wel, want de hele kolonie is net nestjes aan het bouwen voor hun komende kroost, dat natuurlijk ook gevoederd moet worden. In oktober is de rijst dan rijp voor consumptie. Een delicatesse voor mens en dier.



Een maandje later breekt de droge tijd aan, waarin de vogelverschrikkers wat anders doen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten