In mijn geval heeft het maanden moeten duren voordat ik het felbegeerde zwartwitte nummer kreeg. Wat wil het geval: kentekens worden verstrekt door de provincies. Nummers van Bangkok zijn populairder omdat de auto dan betere kansen heeft bij een doorverkoop. Een nummer uit een kustprovincie kan betekenen dat er meer corrosie aanwezig is door vochtige zoute zeelucht. Welnu, de dames wilden voor mij ook een Bangkok-nummer regelen (net als voor Dao) hoewel wij niet in Bangkok wonen.
ECHTER, de bureaucratie ging dwars liggen op grond van een recente wetswijziging. Buitenlanders moeten een bewijs overleggen van woonadres in dezelfde provincie als het kenteken. OK zeg ik, ik zeg registreer dan maar in de provincie waar ik wel concreet woon. KON NIET, want het nieuwe Bangkok-nummer was administratief al onomkeerbaar aan de auto gekoppeld, los van het eigendom. Foutje - bedankt. De dame van de Honda-dealer heeft toen de ambtenaren onder druk gezet omdat die zelf deze patstelling veroorzaakt hadden. "Anders stuur ik die buitenlander zelf op jullie af om ruzie te komen maken", had ze tegen ze gezegd. Nou vooruit dan maar, de nieuwe buitenlander-regel was voor alle partijen een beetje wennen.
Vervolgens werd door de Thaise kentekenbureaucraten weinig waarde gehecht aan de melding van mijn adres elke 90 dagen bij de Thaise Immigrationbureaucraten. Ze wilden per se een officieel gestempeld bewijs van mijn woonplaats, verstrekt door de Nederlandse ambassade. OK, dat kun je krijgen, maar het komische daarvan is dat de ambassade het adres niet eens wil weten op grond van de Nederlandse privacy-wetgeving. Dus heb ik daar een formulier ingevuld met mijn adres erop, afgestempeld door de ambassade met de opmerking "embassy is not responsible for this information". Kosten 25 euro. Dat was dan weer niet zo komisch.
Maar het werkte wel.
De auto kleurt nu perfect bij de nummerplaat.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten