zondag 25 december 2011

Multikulti Kerstmis

In de katholieke kerk in Sakon Nakhon werd op Kerstavond een nachtmis opgedragen. In 't Thais, maar ik wist dat ik goed zat toen ik doorhad dat de lezing ging over "de dagen van keizer Augustus en de volkstelling eer Quirinius landvoogd van SyriĆ« was".   Die tekst had ik vaker gehoord.




Het was voornamelijk een Vietnamees feestje, omdat onder die bevolkingsgroep de meeste katholieken te vinden zijn.
Het aantal blanken was op de vingers van een hand te tellen
(het stalletje niet meegerekend).

Na afloop staken ze vuurwerk af buiten, en in de naastgelegen hal was er Kerstkaraoke, gratis noedels en een verloting.   Ploy en ik hebben daarbij nog allebei een portret van de Koning gescoord.



Met deze tien meter hoge knipperlichtshow brengt de kerk wat Kerstsfeer langs de kant van de weg.


Verder word je er niet wekenlang mee doodgegooid; je ziet slingers hier en daar, en hoort standaard Kerstmuziek in de HomePro doe-het-zelf. De bouwvakkers zijn vanmorgen gewoon komen hakken en metselen, want voor hen is Kerstmis een willekeurig festival van anderen waar je niet heen hoeft als je nog werk te doen hebt...

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten